Proč zimní penumatiky?
Pneumatiky jsou jediným styčným bodem mezi automobilem a vozovkou. Proto je velmi důležité mít správné informace o výrobku, který kupujeme, i o podmínkách jeho používání. Prostřednictvím této příručky o pneumatikách se můžete dozvědět informace o fungování pneumatiky. Taktéž vám poskytneme nejlepší rady a tipy pro koupi a údržbu pneumatik. Cílem této příručky je poskytnout všechny informace potřebné k tomu, abyste se objektivně a věcně mohli rozhodnout pro koupi správných pneumatik a používat svoje pneumatiky za nejlepších podmínek.
Zimní pneumatiky
Jedná se o pneumatiky, jimž se říká také pneumatiky na sníh, lamelové nebo lamelizované pneumatiky (výskyt několika stovek drážek nebo lamel v gumě pneumatiky umožňuje lepší pohyb na sněhu), všeobecné doporučení je používat tyto pneumatiky na všech kolech od okamžiku, kdy teplota klesne pod 7 stupňů.
M+S pneumatiky
M+S je značení, které znamená Mud and Snow (Bahno a sníh). Jsou tak označeny pneumatiky pro 4X4 a zimní pneumatiky. Přítomnost tohoto značení znamená, že je možné snížit index rychlosti oproti indexu rychlosti použitému původně na vozidle a že tato pneumatika vykazuje lepší ovladatelnost v bahnitém terénu nebo sněhu než standardní pneumatiky.
Pneumatiky 'All Seasons' nebo 'celoroční pneumatiky
Jde o střední pneumatiky, jejichž vlastnosti jsou přesto více podobné letním pneumatikám než zimním pneumatikám. Důvodem pro tento typ pneumatik je možnost používat jeden druh pneumatik po celý rok. Zimní pneumatiky se opotřebují velmi rychle, jelikož jejich guma se ve vyšší teplotě změkčuje, a letní pneumatika ztrácí přilnavost v zimě, protože její guma je příliš tvrdá, celoroční pneumatika je tedy kompromisem, ale jako všechny kompromisy nemůže nabídnout přilnavost a ovladatelnost zimní pneumatiky při nízké teplotě a nenabídne vlastnosti letní pneumatiky v teplém počasí.
Proč se jízda na zimních pneu v létě nevyplatí
Povinnost zimní výbavy skončila již od začátku dubna, i přesto někteří řidiči ještě v těchto dnech dojíždějí zimní pneumatiky. Otrlí motoristé dokonce na zimním obutí jezdí celé léto. Přitom jednoznačnou motivací k přezutí na letní pneu je snížení nákladů na provoz vozidla. Zimní pneumatika totiž v letních měsících zvyšuje spotřebu paliva, zároveň dochází k rychlému opotřebení dezénu a zhoršení jízdních vlastností.
Zimní pneumatika je určena pro provoz při teplotách nižších než 7°C. V letních měsících však teploměr běžně ukazuje teploty nad 30°C, což znamená teplotu vozovky i více než 50°C. Směs zimní pneu je přitom určena do nízkých teplot. Navíc je dezén navržen tak, aby zadržoval sníh a zároveň usnadňoval průchod vody. Pozitivní vlastnosti zimního obutí se v horkých dnech mění v negativa, dochází totiž ke snížení ovladatelnosti vozu, komfortu jízdy a vyšší spotřebě.
Zhoršení jízdních vlastností
Zimní pneumatika se při vysokých teplotách zahřívá a stává se velmi měkkou a nestabilní. V důsledku toho dochází k nepřesnému ovládání vozu kvůli vyššímu počtu lamel u zimního dezénu. Navíc mají zimní pneu na rozpálené vozovce výrazně delší brzdnou dráhu, která se může prodloužit až o 20 metrů. Příčinou zhoršení jízdních vlastností a ztížení vedení vozu je nižší styčná plocha s vozovkou. U letní pneumatiky vás při stejném rozměru na silnici drží otisk pánské dlaně, naopak u zimní pouze otisk dlaně dámské. Pokud se již řidič rozhodne zimní pneumatiky dojíždět, tak pouze v jarních či podzimních měsících. Rozpálená letní vozovka totiž není pro zimní obutí vhodná.
Rychlejší opotřebení pneu
Zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi než letní pneu a jízda při vysokých teplotách měknutí ještě znásobuje. Právě kvůli tomu dochází k rychlejšímu opotřebování vzorku u zimního obutí. V letním období se opotřebení dezénu zvyšuje zhruba o 20 % oproti zimním měsícům. Aby nedošlo k úplnému znehodnocení pneumatik, je třeba jízdu na rozehřátých vozovkách přizpůsobit zimním pneu. Styl jízdy by tak neměl být dynamický, motoristé by se měli snažit dosáhnout maximálně plynulé a klidné jízdy. I přes změnu charakteru řízení se však míra opotřebení sníží pouze částečně, což řidičům nutně přináší náklady spojené s dřívějším pořízením nových zimních pneu.
Vyšší spotřeba pohonných hmot
Při používání zimního obutí v letním období je nutné počítat také s vyšší spotřebou pohonných hmot. Pneumatika totiž při vysokých teplotách měkne a v důsledku toho dochází k vyššímu valivému odporu. Průměrná spotřeba pohonných hmot se tak může podle typu automobilu na každých sto kilometrech vyšplhat až o několik desetin. Náklady na provoz vozu se proto mohou při dlouhých cestách významně zvýšit. Pneumatika se podílí zhruba na pěti, v některých případech až na deseti procentech, celkové spotřeby paliva. Větší valivý odpor pneumatiky přirozeně zvyšuje i spotřebu vozu. Vyšší spotřeba znamená také více zplodin a negativní dopad na životní prostředí.
Vysoká hlučnost a nízký výkon
Při výčtu negativních jízdných vlastností, které přináší používání zimních pneumatik v létě, bychom neměli zapomenout ani na zvýšenou hladinu hluku a nižší výkon pneumatiky. Vyšší hlučnost zimních pneu je způsobena odlišným dezénem, který má oproti letnímu obutí jiný tvar a uspořádání lamel. Kvůli tomu dochází zvláště při vysokých rychlostech k posílení hluku, který snižuje komfort posádky. Jízda v teplých dnech zároveň omezuje výkon pneumatiky. Navíc se zimní obutí v létě rychleji sjíždí a dochází ke snižování hloubky dezénu, což také přispívá k omezení výkonnosti pneu.
Proč zimní pneumatiky?
V řadě zemí Evropy předpisy vyžadují použití zimních pneumatik.
Jen zimní pneumatiky poskytnou bezpečí při teplotách pod +7 C.
Narozdíl od letních, zimní pneumatiky nemohou "zmrznout". To znamená optimální jízdní komfort a bezpečné jízdní vlastnosti.
Moderní zimní pneumatiky nabízí stejně atraktivní vzhled jako pneumatika letní.
Současné zimní pneumatiky jsou stejně tiché a komfortní jako pneu letní, díky propracované silika směsi, se dokonce ani rychleji neopotřebovávají.
Stačí pouze dvě zimní pneumatiky?
Ačkoliv je varianta výměny pouze dvou zimních kol finančně lákavá, montáž zimních pneumatik na záběrovou osu a ponechání letních na volně otáčející se ose Vás reálně vystavuje vyššímu riziku.
Vozidlo s pohonem zadních kol
V případě intenzivního brzdění se váha vozidla přenáší na přední osu. Vozidlo s pohonem zadní osy je zpomaleno především díky letním pneumatikám namontovaných na přední ose, které však mají malou adhezi. Brzdná dráha se dramaticky prodlužuje.
Vozidlo s pohonem předních kol
Jelikož je velký rozdíl mezi záběrovými a bočními silami, vozidlo pouze na dvou zimních pneumatikách se velmi snadno stane nestabilní při průjezdu zatáčkou a dříve přechází do smyku.
Proto platí, že pro dosažení max. bezpečnosti je nutné namontovat zimní pneumatiky na všechny čtyři pozice. Pamatujte také na důležitost kontroly hloubku dezénu (nejméně 4mm) a pravidelnost huštění (podívejte se na doporučení výrobce vozidla).